Društvene mreže TikTok i Fejsbuk (Facebook) nisu uspele da detektuju i uklone političke reklame koje sadrže očigledne dezinformacije uoči izbora za američki Kongres, pokazalo je istraživanje neprofitne organizacije Global Witness i tima za sajber bezbednost na Univerzitetu u Njujorku (NYU). Iako ograničeno po obimu, istraživanje izaziva zabrinutost jer dovodi u pitanje sposobnost najvećih društvenih platformi da se bore ne samo protiv dezinformacija i lažnih vesti o kandidatima na izborima, već i protiv očiglednih dezinformacija o samom procesu glasanja.
Društvene mreže TikTok i Fejsbuk (Facebook) nisu uspele da detektuju i uklone političke reklame koje sadrže očigledne dezinformacije uoči izbora za američki Kongres, pokazalo je istraživanje neprofitne organizacije Global Witness i tima za sajber bezbednost na Univerzitetu u Njujorku (NYU). Iako ograničeno po obimu, istraživanje izaziva zabrinutost jer dovodi u pitanje sposobnost najvećih društvenih platformi da se bore ne samo protiv dezinformacija i lažnih vesti o kandidatima na izborima, već i protiv očiglednih dezinformacija o samom procesu glasanja.
Istraživanje, koje je obuhvatilo TikTok, Fejsbuk i Jutjub, pokazalo je da nisu sve društvene mreže u istoj meri sposobne da otkriju lažne političke oglase koji su targetirali američke glasače uoči novembarskih izbora za Kongres.
Istraživači su, naime, tokom eksperimenta poslali 20 reklama sa netačnim tvrdnjama na Fejsbuk, TikTok i Jutjub.
Jedina reklama koju je TikTok odbacio sadržala je infromaciju da birači moraju da budu vakcinisani protiv korona virusa da bi glasali. Fejsbuk je, međutim, tu reklamu odobrio.
Pokazalo se da TikTok algoritmi nisu baš dobri u otkrivanju reklama koji sadrže očigledne dezinformacije o američkim izborima – uprkos tome što su svi politički oglasi na toj platformi zabranjeni još od 2019. godine. TikTok je, naime, odobrio 90 odsto reklama koje sadrže lažne i obmanjujuće informacije o izborima.
Fejsbuk je bio samo delimično efikasan u otkrivanju i uklanjanju problematičnih predizbornih reklama, jer je odobrio značajan broj, ali ipak primetno manji od TikToka.
Jutjub je, međutim, uspeo da otkrije sve reklame i suspenduje kanal koji ih prenosi.
Reklame na engleskom i španskom su sadržale dezinformacije o procesu glasanja, poput toga kako i gde građani mogu da glasaju, kao i o tome na koji način se glasovi broje. Uključivale su informacije u kojima se lažno navodi da će dani za glasanje biti produženi. Osmišljene su tako da seju nepoverenje u demokratski proces širenjem neosnovanih tvrdnji o tome da je glasanje „namešteno“ ili odlučeno pre dana izbora, s ciljem da se smanji izlaznost. Svi oglasi su bili poslati na odobrenje platformama društvenih medija, ali nijedan nije zapravo bio objavljen jer su ih istraživači povukli nakon odobrenja, kako ne bi bili prikazani korisnicima.
Izvor: Global Witness
TikTok, koji je u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, pokazao se najgore, jer je odobrio 90 odsto reklama koje je grupa poslala, i to u vreme kada TikTok koristi sve veći broj mladih, ne samo za zabavu, već i za informisanje.
Komentarišući rezultate istraživanja, portparol TikTok-a je rekao da je ta platforma mesto za autentičan i zabavni sadržaj, zbog čega zabranjuje i uklanja dezinformacije o izborima i plaćeno političko oglašavanje.
„Cenimo povratne informacije koje dobijamo od nevladinih organizacija, akademika i drugih stručnjaka”, rekao je portparol TikTok-a.
Fejsbuk je bio bolji, ali nedovoljno, budući da je detektovao samo sedam od dvadeset lažnih oglasa.
Portparol kompanije Meta, koja je vlasnik Fejsbuka, rekao je da su testovi zasnovani na veoma malom uzorku i da nisu reprezentativni, s obzirom na broj političkih reklama koje Fejsbuk svakodnevno pregleda širom sveta.
On je dodao da Fejsbukov proces pregleda reklama i oglasa ima nekoliko slojeva analize i otkrivanja, i pre i posle objavljivanja.
Jutjub je, u međuvremenu, otkrio i skinuo sve problematične reklame i čak suspendovao nalog sa kojeg je Global Witness slao lažne oglase.
Međutim, ta platforma nije uspela da detektuje lažne predizborne reklame koje je Global Witness poslao na odobravanje u Brazilu.
To znači, kako navode iz organizacije Global Witness, da Jutjub nije sposoban da sprovede sopstvenu politiku u svim delovima sveta.
U odgovoru istraživačima, Gugl je rekao da je razvio opsežne mere za borbu protiv dezinformacija na svojim platformama, uključujući lažne tvrdnje o izborima i procedurama glasanja.
„Znamo koliko je važno zaštititi naše korisnike od ove vrste zloupotrebe – posebno uoči velikih izbora poput onih u Sjedinjenim Državama i Brazilu. Nastavljamo da ulažemo i poboljšavamo naše sisteme za sprovođenje zakona kako bismo lakše otkrili i uklonili ovaj sadržaj”, naveo je portparol Gugla.
Iako ograničen po obimu, izveštaj izaziva zabrinutost jer dovodi u pitanje sposobnost nekih od najvećih društvenih platformi da se bore ne samo protiv dezinformacija i lažnih vesti o kandidatima na izborima, već i protiv očiglednih dezinformacija o samom procesu glasanja.
Foto: Tim Evanson from Cleveland Heights, Ohio, USA, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
TikTok, čiji je uticaj u američkoj politici porastao tokom nedavnih izbornih procesa, u avgustu je pokrenuo izborni centar kako bi korisnici koje zanima predizborni politički sadržaj mogli da dobiju prave informacije, uključujući uputstva o tome gde i kako da glasaju. TikTok je dodao i oznake koje jasno identifikuju predizborni sadržaj.
Meta je u septembru saopštila da će tokom izbornog procesa uklanjati lažne tvrdnje o tome ko i kako može da glasa, kao i pozive na nasilje u vezi sa izborima. Meta je zabranila i reklame koji dovode u pitanje legitimitet predstojećih ili tekućih izbora.
Gugl je takođe u septembru preduzeo korake da korisnike svojih platformi zaštiti od dezinformacija o izborima, tako što su relevantne informacije uočljivije na svim platformama i tokom pretraga, uključujući i Jutjub.
Velike kompanije se za proveru postova na svojim platformama oslanjanju na veštačku inteligenciju i ljudski faktor. Ali, čak i ako su im pristup i ciljevi slični, istraživanje je pokazalo da se platforme mogu mnogo razlikovati u načinu na koji sprovode svoje politike.
Istraživači su obavili slične testove i u Mjanmaru, Etiopiji, Keniji i Brazilu sa reklamama koje su sadržale jezik mržnje i dezinformacije, ali ovo je prvi put da je slično istraživanje obavljeno u Sjedinjenim Američkim Državama.
Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.
Najnovije takve tvrde pojavile se povodom dešavanja u Kurskoj oblasti, pa...
Telegram je postao jedan od glavnih alata za širenje prokremaljskih dezin...
Iako snažan razvoj veštačke inteligencije može da izazove mnoge prob...
Evropska komisija je zamišljena kao organ koje ima nadnacionalni karakter...
Novinari, civilno društvo i istraživači imaju mnoge zamerke na generati...
Plate zaposlenih u Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...
U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...
Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...
U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...
Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...
2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.