Kompanija Meta, vlasnik Fejsbuka i Instagrama, saopštila je u utorak da je blokirala prvi pokušaj Kine da preko društvenih mreža utiče na američku unutrašnju politiku uoči izbora za Kongres u novembru. Međutim, za razliku od ruskih napora tokom američkih predsedničkih izbora 2016. i 2020. godine, kineska kampanja je bila ograničenog obima i delovala je prilično nespretno.
Kompanija Meta, vlasnik Fejsbuka i Instagrama, saopštila je u utorak da je blokirala prvi pokušaj Kine da preko društvenih mreža utiče na američku unutrašnju politiku uoči izbora za Kongres u novembru. Međutim, za razliku od ruskih napora tokom američkih predsedničkih izbora 2016. i 2020. godine, kineska kampanja je bila ograničenog obima i delovala je prilično nespretno.
Lažni postovi su počeli da se pojavljuju u novembru prošle godine na Fejsbuku i Instagramu, kao i na Tviteru. Do aprila ove godine korisnici lažnih naloga kreiranih u Kini predstavljali su se kao liberali i kritičari Republikanske stranke, koji žive u Teksasu, Floridi i Kaliforniji. Kasnije su se predstavljali kao konzervativni Amerikanci koji kritikuju predsednika Džoa Bajdena i promovišu pravo na oružje i zabranu abortusu. Njihov engleski je bio loš i nisu uspeli da privuku veliki broj pratilaca.
Zvaničnici kompanije Meta rekli su da ne mogu da okrive neku grupu ili pojedinca za kampanju, ali i naglasili da strategija operacije odražava rastuće napore Kine da preko društvenih mreža promoviše političku i diplomatsku agendu Komunističke partije. Međutim, čudno je što je fokus bio na unutrašnjoj politici u SAD. U prethodnim kampanjama, kineski propagandni aparat se koncentrisao na kritiku američke spoljne politike, istovremeno promovišući kinesko gledište o pitanjima poput gušenja političkih prava u Hong Kongu i masovne represije u Sinđangu.
Metin vodeći zvaničnik za obaveštajne podatke o globalnim pretnjama Ben Nimo rekao je za Njujork Tajms da kampanja pokazuje „novi pravac operacija kineskog uticaja“. On je rekao da su se ranije operacije fokusirale na promovisanje narativa o Americi i ostatku sveta, dok je ova kampanja imala za cilj da utiče na stavove Amerikanaca o temama koje su relevantne uoči izbora u novembru 2022. godine.
Međutim, kako navode stručnjaci, kampanji su nedostajali hitnost i obim. Uključila je samo 81 nalog na Fejsbuku, osam Fejsbuk stranica i jednu grupu. Objave su se pojavljivale tokom radnog vremena u Kini, dok su Amerikanci spavali. U julu je operacija iznenada preusmerila svoje napore sa Sjedinjenih Država na politiku u Češkoj.
Meta je objavila da je prepoznala i blokirala mnogo veću kampanju širenja ruskog uticaja koja je počela u maju i bila fokusirana prvenstveno na Nemačku, Francusku, Italiju i Britaniju. Kompanija je saopštila da je to „najveća i najsloženija“ ruska operacija otkrivena od početka rata u Ukrajini u februaru.
Kampanja je bila usredsređena na mrežu od 60 veb-sajtova koji su imitirali legitimne novinske organizacije u Evropi, kao što su Der Spiegel, Bild, The Guardian i ANSA, italijanska novinska agencija.
Na sajtove su postavljani originalni članci u kojima je kritikovana Ukrajina, upozoravalo se na opasnost od ukrajinskih izbeglica i isticalo da bi ekonomske sankcije Rusiji bile samo kontraproduktivne. Ti članci su zatim promovisani širom interneta, na Fejsbuku i Instagramu, ali i na Tviteru i Telegramu, aplikaciji za razmenu poruka koja se široko koristi u Rusiji.
Ruska operacija uključivala je 1.633 naloga na Fejsbuku, 703 stranice i jednu grupu, kao i 29 različitih naloga na Instagramu, navodi se u izveštaju kompanije. Jednu stranicu je pratilo oko 4.000 naloga. Kako je Meta krenula da blokira domene, pojavile bi se nove veb stranice, što, kako su naveli iz te kompanije, pokazuje upornost i kontinuirano ulaganje u tu aktivnost.
Meta je započela istragu nakon što je nemačka televizijska mreža ZDF otkrila kampanju. Kao i u slučaju kineske operacije, Meta nije eksplicitno optužila vladu ruskog predsednika Vladimira Putina.
I Tviter je u saopštenju naveo da već neko vreme istražuje naloge koje je Meta identifikovala i da su preduzete mere protiv onih koji su kršili pravila kompanije, ali nisu izneli više detalja.
Meta navodi da su se ruska i kineska kampanja „preklopile” u nekoliko navrata, ali da nisu povezane. Naime, nalozi uključeni u kinesku kampanju objavili su materijale iz ruskih državnih medija, uključujući i one koji se pozivaju na neosnovane navode da su Sjedinjene Države tajno razvile biološko oružje u Ukrajini.
Jedan nalog na francuskom jeziku objavio je priču o biološkom oružju u aprilu, deset dana nakon što ju je Ministarstvo odbrane Rusije prvobitno objavilo na Telegramu. Stigao je samo jedan odgovor, na francuskom, od autentičnog korisnika, navodi Meta.
„Lažno. Falsifikat, kao i obično“, napisao je korisnik.
Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.
Najnovije takve tvrde pojavile se povodom dešavanja u Kurskoj oblasti, pa...
Telegram je postao jedan od glavnih alata za širenje prokremaljskih dezin...
Iako snažan razvoj veštačke inteligencije može da izazove mnoge prob...
Evropska komisija je zamišljena kao organ koje ima nadnacionalni karakter...
Plate zaposlenih u Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...
U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...
Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...
U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...
Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...
2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.