Edukacija / Globalni strah od fejk njuza i veštačke inteligencije

Agencija za ispitivanje javnog mnjenja You Gov postavila je potrošačima širom sveta seriju pitanja o njihovoj zabrinutosti zbog civilizacijskog napretka u oblasti tehnologije. Ispostavilo se da je najveći broj ispitanika, više od dve trećine potrošača u svetu, najviše brine koordinisano ili organizovano širenje lažnih informacija na društvenim mrežama. Nešto više od polovine ispitanika zabrinuto je da će roboti preuzeti poslove od ljudi, oko 45 odsto izražava zabrinutost zbog generativne veštačke inteligencije (AI), tehnologije koja koristi upite za generisanje teksta ili slika, dok samovozeći automobili zabrinjavaju 42 odsto ispitanika. Tehnologija koja modifikuje gene za lečenje ili prevenciju bolesti brine 46 odsto ispitanika, dok metaverzum  zabrinjava 29 odsto ispitanika.

Globalni strah od fejk njuza i veštačke inteligencije

Edukacija / Globalni strah od fejk njuza i veštačke inteligencije

Agencija za ispitivanje javnog mnjenja You Gov postavila je potrošačima širom sveta seriju pitanja o njihovoj zabrinutosti zbog civilizacijskog napretka u oblasti tehnologije. Ispostavilo se da je najveći broj ispitanika, više od dve trećine potrošača u svetu, najviše brine koordinisano ili organizovano širenje lažnih informacija na društvenim mrežama. Nešto više od polovine ispitanika zabrinuto je da će roboti preuzeti poslove od ljudi, oko 45 odsto izražava zabrinutost zbog generativne veštačke inteligencije (AI), tehnologije koja koristi upite za generisanje teksta ili slika, dok samovozeći automobili zabrinjavaju 42 odsto ispitanika. Tehnologija koja modifikuje gene za lečenje ili prevenciju bolesti brine 46 odsto ispitanika, dok metaverzum  zabrinjava 29 odsto ispitanika.

autor teksta
| Demostat | Beograd 14. Jun 2023 | Edukacija

Širenje obmanjujućih i lažnih vesti bilo je očigledno tokom pandemije korona virusa, a sada se nastavlja sa porastom popularnosti sadržaja generisanog veštačkom inteligencijom. 

Tako su se svetom proširile slike pape Franje u Balenciaga jakni ili bivšeg predsednika SAD Donalda Trampa u policijskom pritvoru, kao i navodne eksplozije u blizini Pentagona. 

I dok su mnogi konzumenti interneta bez veće muke uočili da je taj sadržaj lažan, bilo je i onih koji su poverovali u verodostojnost ovih fotografija. 

Slučaj pape Franje i njegove lažne slike u beloj jakni na Tviteru dobio je epitet potencijalno prvog pravog masovnog slučaja dezinformisanja uz pomoć veštačke inteligencije.

Građani širom sveta shvataju u kojoj meri kreiranje lažnih sadržaja uz pomoć veštačke inteligencije može da bude problematično. 

I, kako je pokazala anketa agencije You Gov, upravo organizovano širenje dezinformacija vide kao najveći potencijalni problem kad je reč o napretku u oblasti tehnologije.  

Naime, najveći broj ispitanika, više od dve trećine potrošača u svetu, odnosno 68 odsto, najviše je  zabrinuto zbog koordinisanog ili organizovanog širenja lažnih informacija na društvenim mrežama. 

Nešto više od polovine ispitanika, 51 odsto, zabrinuto je da će roboti preuzeti poslove od ljudi, oko  45 odsto izražava zabrinutost zbog generativne veštačke inteligencije (AI), tehnologije koja koristi upite za generisanje teksta ili slika, dok samovozeći automobili zabrinjavaju 42 odsto ispitanika.

Tehnologija koja modifikuje gene za lečenje ili prevenciju bolesti brine 46 odsto ispitanika, dok metaverzum, virtuelni svet sa kojim ljudi mogu da komuniciraju koristeći tehnologiju virtuelne realnosti, zabrinjava 29 odsto ispitanika.

Pažljiviji pogled na ispitanike koji su ili „veoma zabrinuti“ ili „donekle zabrinuti“ zbog organizovanog širenja lažnih informacija na društvenim mrežama, prema tržišnoj i starosnoj demografiji, otkriva neke zanimljive razlike.

Globalno, 68 odsto odraslih ispitanika izražava zabrinutost zbog koordinisanog ili organizovanog širenja lažnih informacija na platformama društvenih medija. 

Međutim, obim zabrinutosti varira u različitim starosnim grupama. 

Anketa je pokazala da je među mladima između 18 do 24 godine, 62 odsto zabrinuto zbog širenja lažnih vesti na mrežama. 

Brojka raste među starijim starosnim grupama, sa izuzetkom ispitanika iz Hong Konga. 

Tako tri četvrtine starijih od 55 godina, odnosno 76 odsto, izražava zabrinutost zbog lažnih vesti koje kruže društvenim medijima, a pojedinci starosti 36 i manje godina pokazuju niži nivo zabrinutosti.

U Indoneziji najveća zabrinutost, u Švedskoj najmanja 

Kada uzmemo u obzir konkretne zemlje, Indonezija se ističe kao nacija sa najvećim stepenom zabrinutosti po ovom pitanju. 

Čak 82 odsto ispitanika iz te zemlje zabrinuto je zbog širenja dezinformacija na društvenim mrežama. 

Ovaj visok nivo zabrinutosti ostaje dosledan u svim starosnim grupama.

Anketa je pokazala da je u Indoneziji 79 odsto ispitanika starosti od 25 do 34 godine zabrinuto zbog širenja dezinformacija, dok je čak 89 odsto ispitanika starosti 45 do 54 godine zabrinuto zbog tog pitanja. 

Sledi Indija, još jedna azijska zemlja, sa 73 odsto odraslih osoba koje izražavaju zabrinutost zbog organizovanog širenja lažnih informacija na društvenim medijima. 

Nivo zabrinutosti je relativno konzistentan u svim starosnim grupama.

Velika Britanija je treće najveće tržište na svetu sa 72 odsto potrošača koji kažu da su zabrinuti. 

Međutim, nivo zabrinutosti opada među najmlađim Britancima.

Tako je 67 odsto ispitanika starosti od 35 do 44 godine izrazilo zabrinutost zbog lažnih vesti, dok taj broj opada na oko 50 odsto u populaciji starosti od 18 do 24 godine.

Od svih ispitanih tržišta, Sjedinjene Države su među zemljama u kojima potrošači najmanje brinu o lažnim vestima. 

Zabrinutost zbog organizovanog širenja dezinformacija je, naime, pokazalo 67 odsto ispitanika.  

Potrošači na drugim severnoameričkim tržištima, kao što su Kanada (71 odsto) i Meksiko (70 odsto), češće od Amerikanaca izražavaju zabrinutost zbog dezinformacija na društvenim medijima. 

UAE registruju nivo zabrinutosti od približno 64 odsto, a ovaj prosek je dosledan u svim starosnim grupama, sa samo malim varijacijama u nivoima zabrinutosti.

Švedska pokazuje najniži nivo zabrinutosti među navedenim zemljama, sa samo 57 odsto odraslih koje brine širenje dezinformacija, a sledi Danska sa 59 odsto. 

Organizovano širenje lažnih vesti po mrežama najviše brine Šveđane starosti od 35 do 44 godine.

Podaci su zasnovani na obrađivanju anketa koje su sprovedene u 18 država, među osobama starijim od 18 godina. 

Veličina uzorka varira od države do države i kreće se između 512 i 2007 anketiranih. 

Sva istraživanja su sprovedena onlajn u martu 2023. 

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

Edukacija
Da li Ukrajina zaista koristi hemijsko oružje protiv ruske vojske?
Da li Ukrajina zaista koristi hemijsko oružje protiv ruske vojske?

Najnovije takve tvrde pojavile se povodom dešavanja u Kurskoj oblasti, pa...

Telegram - efikasno rusko propagandno sredstvo
Telegram - efikasno rusko propagandno sredstvo

Telegram je postao jedan od glavnih alata za širenje prokremaljskih dezin...

Pet AI alata za pomoć novinarima
Pet AI alata za pomoć novinarima

Iako snažan razvoj veštačke inteligencije može da izazove mnoge prob...

Šta rade evropski komesari
Šta rade evropski komesari

Evropska komisija je zamišljena kao organ koje ...

Koji su izazovi za medije u doba uspona AI
Koji su izazovi za medije u doba uspona AI

Novinari, civilno društvo i istraživači imaju mnoge zamerke na generati...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

NATO od Srbije udaljen tri godine
NATO od Srbije udaljen tri godine

  U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?
Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?

Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...

2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

UŽIVO
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti