U fokusu / Državno oglašavanje u medijima i dalje siva zona

Nepravedna preraspodela državnog novca za oglašavanje biće još jedna posledica novog zakona o javnom informisanju i mediijma, ukoliko akt koji je prošle nedelje prihvatila Vlada Srbije bude usvojen i u parlamentu. Naime, Predlog zakona o javnom informisanju i medijima predviđa mogućnost da Telekom može da bude osnivač ili vlasnik medija u Srbiji, čime će se država i formalno vratiti u vlašništvo u medijima, a Telekom dobiti priliku da postane dominantan akter i na medijskom tržištu. Telekom je i jedan od najuticajnijih i najvećih oglašivača sa ogromnim budžetom, koji će usmeravati ka svojim ili bliskim medijima, dok će oni koji su nepodobni, odnosno kritički orijentisani prema vlastima, ostati bez prihoda, što je put ka ukidanju ionako krhkog medijskog pluralizma. Tako će zbog nedostatka regulative o raspodeli državnog novca za oglašavanje, mnogi mediji doći u opasnost da posle određenog vremena budu primorani da “se prodaju” ili zatvore vrata

Državno oglašavanje u medijima i dalje siva zona
Foto: Printscreen

U fokusu / Državno oglašavanje u medijima i dalje siva zona

Nepravedna preraspodela državnog novca za oglašavanje biće još jedna posledica novog zakona o javnom informisanju i mediijma, ukoliko akt koji je prošle nedelje prihvatila Vlada Srbije bude usvojen i u parlamentu. Naime, Predlog zakona o javnom informisanju i medijima predviđa mogućnost da Telekom može da bude osnivač ili vlasnik medija u Srbiji, čime će se država i formalno vratiti u vlašništvo u medijima, a Telekom dobiti priliku da postane dominantan akter i na medijskom tržištu. Telekom je i jedan od najuticajnijih i najvećih oglašivača sa ogromnim budžetom, koji će usmeravati ka svojim ili bliskim medijima, dok će oni koji su nepodobni, odnosno kritički orijentisani prema vlastima, ostati bez prihoda, što je put ka ukidanju ionako krhkog medijskog pluralizma. Tako će zbog nedostatka regulative o raspodeli državnog novca za oglašavanje, mnogi mediji doći u opasnost da posle određenog vremena budu primorani da “se prodaju” ili zatvore vrata

autor teksta
Ivana Petronijević Terzić | Demostat | Beograd 23. Oct 2023 | U fokusu

Predloženi medijski zakoni, koji su izazvali žučne rasprave u javnosti, ne bave se državnim oglašavanjem u medijima, jednim od ključnih elemenata za uspostavljanje fer i transparentnog medijskog tržišta i jednim od preduslova za održivost medija.

Zapravo, ta oblast redistribucije državnog novca mediijma je i do sada bila u “sivoj zoni” zbog nedostatka jasnog kriterijuma za raspodelu, zbog čega se najviše oglasa i državnih sredstava slivalo podobnim medijima. 

Država nije izradila sveobuhvatnu analizu relevantnog medijskog tržišta, koje bi trebalo da obuhvati i tržište oglašavanja, kako bi se stekla jasna slika o tome gde su problemi i poremećaji. 

Državno oglašavanje, odnosno oglašavanje organa javne vlasti i privrednih društava koji su u delu ili u potpunosti u državnom vlasništvu, u velikoj meri može da poremeti medijsko tržište, jer se značajno favorizuju određene medijske kompanije.

Takođe, država i državne firme kroz direktno ili indirektno oglašavanje snažno utiču na medije, koji zbog profita od oglasa, koji su im često jedini način da opstanu, postaju blagonakloni i skloniji autocenzuri ili ostaju bez oglasa. 

Zato pitanje državnog oglašavanja u Srbiji nije uređeno tako da stvara jednake tržišne uslove za sve medije, i pored toga što iz vlasti govore da i zakone koji se tiču medija treba uskladiti sa evropskim standardima. 

U Evropi je, ipak, drugačije. 

Evropska komisija je prošle godine usvojila Evropski akt o slobodi medija, koji ima za cilj da zaštiti pluralizam i nezavisnost medija i posebno se bavi raspodelom državnog oglašavanja. 

Akt tako predviđa mere zaštite od političkog uplitanja u uređivačke odluke, sa fokusom na nezavisnosti i stabilnom finansiranju javnih medija, na transparentnosti medijskog vlasništva, koje podrazumeva isključivanje države iz vlasništva, ali i na pravednoj raspodeli državnog oglašavanja.

Foto: Printscreen: Yourtube

Zakon utvrđuje nove zahteve za dodelu državnog oglašavanja medijima, kako bi ono bilo nediskriminatorno i transparentno. 

Predviđeno je i poboljšanje transparentnosti i objektivnosti sistema merenja publike, koji utiču na prihode od oglašavanja u medijima, posebno na internetu.

U Hrvatskoj se, recimo, novac od državnog oglašavanja raspoređuje po rejtingu. 

U Srbiji je ta oblast i dalje u sivoj zoni. 

Medijska udruženja su u junu saopštila da je Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine osnovalo radnu grupu za izmene i dopune Zakona o oglašavanju, ali da o tome nije ni obavestilo Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, koje je nadležno za sprovođenje Medijske strategije. 

Upravo je u Medijskoj strategiji velika pažnja posvećena državnom oglašavanju.

U strategiji se navodi da treba izmeniti regulativu radi stvaranja jednakih tržišnih uslova za sve medije i kreirati regulatorni okvir u oblasti oglašavanja organa javne vlasti i privrednih društava u kojima je država većinski vlasnik ili ih većinski finansira. 

Odnosno, da redistribucija državnog novca treba da prati određeni kriterijum. 

U našem slučaju ćemo, međutim, doći u situaciju da Telekom, kao društvo kapitala koje obavlja delatnost elektronskih komunikacija, može da osniva preduzeća koja će biti vlasnici medija.

Novac će se, neupitno i po zakonu, slivati tim medijima. 

U isto vreme, ostaje neutvrđen način na koji će drugi državni organi opredeljivati svoj novac za oglase. 

Vlasnik i urednik Nedeljnika Veljko Lalić za Demostat kaže da su sloboda medija i građanska društva nastala u devetnaestom veku sa slobodnim protokom reklama. 

“Ako bi se usvojio zakon kakav je usvojen u Evropi, ubrzo bismo imali sređenu medijsku scenu, jer partijska glasila nikada nigde nisu uspela”, navodi on.

Kaže da je šer jedan od načina na koji bi se mogla utvrditi raspodela. 

Objašnjava da, prema podacims IPSOS-a, RTS na tržištu ima 24 odsto udela, a Nedeljnik, koji je 15 puta manji od RTS, 1,6 odsto. S druge strane, Juronjuz Srbija, od kojeg je Nedeljnik veći 16 puta, ima 0,1 odsto. 

“RTS ima 120 miliona budžeta od novca građana i na to još uzima reklame. Oni imaju 150 puta veća sredstva od Nedeljnika, a 15 puta su veći, dok Juronjuz ima 20 puta veća sredstava od Nedeljnika, a ima 16 puta manji udeo“, navodi on. 

Da imamo zakon poput evropskog, svaki medij bi s pravom mogao da pita po kom osnovu određeni mediji dobijaju svoj deo velikog kolača koji se zove državni novac za oglašavanje.

Vlada Srbije usvojila je 20. oktobra nacrte medijskih zakona, pa su Predlog Zakona o javnom informisanju i medijima i Predlog zakona o elektronskim medijima prosleđeni Skupštini Srbije, koja će se, posle rasprave o zakonima u načelu, ali i o amandmanima, o tim aktima i izjasniti.

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

U fokusu
Veštačka dilema EU ili BRIKS
Veštačka dilema EU ili BRIKS

Ono što se da porediti jesu ekonomski pokazatelji.  U devet zemalja...

Ambasador Hil posetio Demostat
Ambasador Hil posetio Demostat

Ambasador Sjedinjenjih Američkih Država u Srbiji, Kristofer Hil, posetio je da...

Beda percepcije
Beda percepcije

Naravno da će ljudi pre biti za zdravlje nego za trovanje. Na direktno pitanje ...

Čedanka Andrić: Tek će se čuti za sindikate
Čedanka Andrić: Tek će se čuti za sindikate

Iako na prvi pogleda poražavajuće deluje podatak iz poslednjeg Demostatovog is...

Predstavljanje rezultata istraživanja javnog mnjenja istrazivačko-izdavačkog centra Demostat
Predstavljanje rezultata istraživanja javnog mnjenja istrazivačko-izdavačkog centra Demostat

 Teme: - Odnos građana prema političkim partijama; - Spoljnopolitičke ...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

NATO od Srbije udaljen tri godine
NATO od Srbije udaljen tri godine

  U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?
Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?

Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...

2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

UŽIVO
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti