Ova Panovićeva zbirka se bavi popularnom kulturom, a autor se u svojim novinskim prikazima dotiče i socioloških tema. U fokusu su i mediji, ali i nezaobilazni politički aspekti. „Disko pesticidi“ na više nivoa daju presek društva u kome živimo.
Ova Panovićeva zbirka se bavi popularnom kulturom, a autor se u svojim novinskim prikazima dotiče i socioloških tema. U fokusu su i mediji, ali i nezaobilazni politički aspekti. „Disko pesticidi“ na više nivoa daju presek društva u kome živimo.
U knjižari "Ivo Andrić" Srpske akademije nauka i umetnosti, u petak 14.06. održana je promocija zbirke novinarskih članaka “Disko pesticidi” Zorana Panovića.
Na promociji su, pored autora, govorili Petar Peca Popović, Branko Rosić i Dragan Jovićević.
Panović je na početku pojasnio sam naslov zbirke, ističući da su pesticidi preparati hemijskog i biološkog porekla koji uništavaju korenje, grinje i razne stvari, te da nije potrebno govoriti kakav značaj imaju u društveno-političkom kontekstu.
On je istakao da ga pesticidi asociraju na reklamu iz osamdesetih godina, “kada seljak izlazi iz kukuruza, a čovek ga pita “muharike”?, na šta on odgovara: “Ne, ja sam se te napasti oslobodio”. Autor je potom konstatovao da je tada bilo sasvim drugačije vreme, ali i društveni kontekst, kada su prikazivane reklame za pesticide, traktore i motokultivatore pre emitovanja Drugog dnevnika.
Govoreći o likovima svoje knjige, Panović je istakao da su tu ljudi sa harizmom, koji nisu samo iz sveta filma, rock kulture ili stripa, ali odišu “pop star harizomom”, a među njih je svrstao Dika Čejnija, Šabana Šaulića i Asanža, koji prema mišljenju autora zrače takvom aurom.
Branko Rosić, novinar i urednik Nedeljnika, obraćajući se prisutnima rekao je da je po profesiji novinar, ali i inženjer, a u novinarstvu, kao i u prirodnim naukama su potrebni dokazi. “Večeras sam sam napustio Noć knjige i propustio da prodam puno primeraka, samo da bih došao na Panovićevu promociju”, rekao je šaljivo Rosić. On se potom prisetio rada i druženja sa Panovićem i istakao da njegov tekst koji izlazi u Nedeljniku uvek čita u pretpremijeri. Rosić je podvukao da mu je Zoran Panović bitan zato što je u stanju da pop kulturu ukrsti sa politikom i “zato što je on jedini Osmu sednicu mogao da poveže sa Rolingstonsima i da u prvoj glavi, kada on ide na koncert Brusa Springstona, ulazi u američke izbore i analizira da je nezvesnost Tramp”.
Novinar, pisac i rok kritičar, Petar Peca Popović rekao je da je sreća što u četvrtoj generaciji imamo najboljeg među nama. “Smatram da na način koji je zamišljeno u Americi krajem šezdesetih, a posebno kroz časopis Rolling Stone, na našem jeziku niko ne piše bolje od Zorana Panovića”, istakao je Popović.
Foto: Sara Marinković
Dragan Jovićević, novinar, urednik kulturne rubrike NIN-a prisetio se prvog dana, kada je leta 1998. godine, još kao mlad i drčan došao u Danas. Tada nije ni znao šta je dnevni list Danas, koji mu se činio kao prilično dosadan i siv. Međutim, Jovićević je naišao na Panovićevu reportažu iz Kameničke ulice pod nazivom “Sva moja pesma ili bol”, što je za njega bio “neverovatan spoj muzike koja se čuje i ljudi koji tu dišu, pop kulture i politike“.
Jovićević je objasnio da “Disko pesticidi” predstavljaju život pop kulture na vrlo interesantan način i istakao da je to trend koji je Panović nametnuo.
Opis
Knjiga Zorana Panovića „Disko pesticidi“ predstavlja skup novinskih članaka, koji predstavljaju fenomenologiju vremena i veka u kojem živimo, pisanu popularnim novinarskim stilom, sa povremenim „skretanjima“ u sociologiju, teoriju medija, teoriju politike, istoriju političkih ideja i istoriju popularne kulture. Panović u svojim člancima hvata Zeitgeist početka 21. veka i prati kako taj „duh vremena“ progovara u različitim oblastima; popularnoj kulturi (rokenrolu i hevi metalu kao onim supkulturnim formama koje Panović posebno voli), politici, sportu i medijima.
Iako se na prvi pogled bavi popularnom kulturom i njenim instant proizvodima, Panović pokušava da u svojim člancima dopre iza „obrazine površnosti” popularne kulture do klasičnih oblika i arhetipskih formi u kojima se prepliću večna pitanja ljudske egzistencije i njene večne nade i strahovi, večne igre moći i večne igre stvaranja. Panović veruje u heroje, i svojim člancima ukazuje na to da oni i dalje postoje, iako su se izmestili iz polja moći, koje je savremeno doba učinilo veoma prozaičnim, u polje stvaranja, umetnosti, muzike i sporta, u kojima, upravo zbog ustrojstva popularne kulture, heroji još uvek postoje.
Panovićevi heroji su zapravo heroji čitave jedne generacije odrasle na rokenrolu i njegovim derivatima i utopijama, a koja se obrela u „vrlom novom svetu“ (Brave New World, kako upravo glasi naziv albuma jedne od Panovićevih omiljenih grupa) 21. veka u kome se umesto utopija nude distopije, a umesto heroja instant zabavljači, kako u muzici tako i u politici. Utoliko je Panovićeva potraga za herojima (od Metalike do filmskih superheroja i istorijskih ličnosti) u ovoj knjizi vredna pažnje čitaoca, te će on u knjizi Disko pesticidi dobiti novinarsku hroniku početka milenijuma čiji je Zeitgeist spoj sirovosti, snage i brzine, baš kao i heavy muzika o kojoj Panović najčešće piše, kako bi ocrtao taj „duh vremena”.
Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.
Kako se organizuju protesti, šta studente motiviše da iz dana u da...
Zagrevanje planete mora da se zaustavi pre nego što dostigne tačku posle...
Šta motiviše studente da već nedeljama drže blokirane fakultete ...
U okolini gradića Robstaun, oko 30 kilometara od Korpus Hristija, u Teksasu - p...
Plate zaposlenih u Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...
U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...
Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...
Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...
U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...
2025. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.