U fokusu / Da li će gigant iz "Zemlje izlazećeg sunca" proizvoditi električna vozila u Srbiji?

Vlada Srbije pregovara sa japanskom automobilskom kompanijom o izgradnji fabrike u našoj zemlji

Da li će gigant iz "Zemlje izlazećeg sunca" proizvoditi  električna vozila u Srbiji?
Foto: Printscreen Youtube (The Wheel Network)

U fokusu / Da li će gigant iz "Zemlje izlazećeg sunca" proizvoditi električna vozila u Srbiji?

Vlada Srbije pregovara sa japanskom automobilskom kompanijom o izgradnji fabrike u našoj zemlji

autor teksta
Demostat | Beograd 13. May 2022 | U fokusu

- Potencijalna investicija uveliko zavisi od toga da li će se litijum eksploatisati u našoj zemlji ali i od spoljnopolitičke orijentacije vlasti u narednom periodu

- Ne treba zaboraviti ni zainteresovanost geopolitičkih konkurenata zapadnih zemalja, u prvom redu Kine, za otvaranje proizvodnih pogona u Srbiji

Vlada Srbije u ovom trenutku vodi intenzivne pregovore sa čelnicima jedne velike japanske automobilske kompanije o izgradnji njenog proizvodnog pogona u našoj zemlji, saznaje Demostat u dobro obaveštenim izvorima.

Nadležni u Srbiji japanskom partneru nude da fabriku izgradi u Inđiji kao jednoj od potencijapnih lokacija.Ukoliko bi ta kompanija, koja pokazuje zainteresovanost za projekat, pristala na tako nešto najverovatnije bi bio otvoren pogon za proizvodnju električnih automobila - navodi naš sagovornik.
Podsećanja radi, predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je krajem aprila da Srbija pregovara sa dva fantastična proizvođača automobila. Nakon toga, u medijima se spekulisalo da je jedan od njih nemački Folksvagen.

Kako su pisali mediji, nadležni u Inđiji već pripremaju 800 hektara zemljišta koje je namenjeno kompaniji iz automobilske industrije. Na sednici Skupštine opštine Inđija, održanoj 11. aprila, trebalo je da se glasa o izmeni i dopuni Prostornog plana opštine ali je taj predlog povučen na zahtev predlagača. Predsednik opštine Inđija Vladimir Gak obrazložio je da je do povlačenja predloga došlo zbog zahteva potencijalnog investitora da u Prostorni plan budu unete detaljne informacije. Prema onome što je navedeno u pismu o namerama , potencijalni investitor bi trebalo da uloži milijardu evra i zbog toga će, kako pišu mediji, poljoprivredno zemljište u toj opštini biti prevedeno u građevinsko.

Da Folksvagen nije ta velika automobilska firma koja je zainteresovana da otvori svoju fabriku u Inđiji obelodanila je Politika pozivajući se na izvore iz nemačke kompanije sa sedištem u Volfsburgu, koji tvrde da ona nije zainteresovana za pokretanje proizvodnje vozila u Srbiji.

Kako pak navodi izvor Demostata nadležni u Srbiji pregovaraju sa jednom velikom japanskom automobilskom kompanijom a potencijalna investicija „uveliko zavisi od toga da li će se litijum eksploatisati u našoj zemlji ali i od spoljnopolitičke orijentacije Vlade Srbije u narednom periodu“.

Ono što automobilske kompanije motiviše za otvaranje fabrike za proizvodnju električnih vozila u određenoj zemlji je dostupnost sirovinske baze za baterije ali i subvencije, poput onih koje dobija italijanski Fijat u Kragujevcu - objašnjava naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, u slučaju da u Srbiji ipak dođe do eksploatacije litijuma, bez obzira što je u ovom trenutku sa britansko-australijskom kompanijom Rio Tinto u potpunosti prekinuta saradnja na tom planu, Vlada će prednost u nabavci te sirovine dati onima koji su spremni da investiraju u pogone za preradu. Nije cilj da litijum iz Srbije odlazi kao sirovina već kao proizvod, kao što je primera radi, baterija za električni automobil ili vozilo - navodi naš sagovornik i dodaje da ne treba zaboraviti ni zainteresovanost geopolitičkih konkurenata zemlja zapada, u prvom redu Kine, za otvaranje proizvodnih pogona u Srbiji.

Ekonomski analitičar Branko Pavlović naglašava da to da li će negde na teritoriji Zapadnog Balkana, pa tako i u Srbiji, biti otvorena fabrika nekog velikog auomobilskog proizvođača isključivo zavisi od njegovih generalnih planova i tendencija za širenje poslovanja.

Veoma je teško procenjivati kakvi su planovi velikih japanskih automobilskih kompanija ali ono što se može reći je to da su takvi giganti spremni da dođu na ove prostore pod uslovom da su se definitivno odlučili na poslovni proboj na tlu Evrope. U tom slučaju Srbija kao lokacija može da dođe u razmatranje. Jedna od prednosti koju naša zemlja ima, kada je reč o takvim investicijama, je dobra saobraćajna mreža. Kada je pak reč o pristupu sirovinama litijuma treba naglasiti da je za automobilsku kompaniju ipak znatno značanija stvar postojanje fabrike za proizvodnju baterija. Međutim, i ta svar se može rešiti bez postojanja takvog postrojenja u zemlji u kojoj je otvorila proizvodni pogon, pribavljanjem baterija iz država koje su njihovi veliki proizvođači. Baterije se pakuju i tankerima dostavljaju do kupaca. Postojanje rudnika litijuma može da bude određena prednost za odluku o investiciji poput izgradnje fabrike električnih automobila ali ne previše velika i bitna - navodi Pavlović.

S obzirom da je krajem prošlog meseca predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež izjavio da bi potvrda najavljene investicije jednog od dva velika automobilska giganta bila najbolja vest, Demostat je kontaktirao nadležne u toj instituciji koji su istakli da nemaju saznanja sa kojim proizvođačem država pregovara. Sa istim pitanjem redakcija se obratila i Vladi Srbije ali do predaje ovog teksta uredništvu Demostata odgovori nisu dobijeni.

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

U fokusu
Prof. Miodrag Zec: Dvopartizam za ovako konfliktne situacije postaje jedino rešenje
Prof. Miodrag Zec: Dvopartizam za ovako konfliktne situacije postaje jedino rešenje

Gde ide svet i gde je Srbija u odnosu na taj svet? Šta je doneo globaliza...

Prof. Snježana Milivojević: Javnost je nezadovoljna radom RTS-a
Prof. Snježana Milivojević: Javnost je nezadovoljna radom RTS-a

Kvalitativni monitoring dve najgledanije emisije Radio-televizije Srbije (RTS), ...

Studenti: Protesti traju tri meseca, a prilog na RTS-u dva minuta
Studenti: Protesti traju tri meseca, a prilog na RTS-u dva minuta

Kao društvo ušli smo u neko stanje paroksizma u kome nismo vi&scar...

Da li će nešto promeniti studentski edikt u Nišu
Da li će nešto promeniti studentski edikt u Nišu

Iako su studentski protesti faktički stvorili veliki narodni pokret, ni on se j...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

NATO od Srbije udaljen tri godine
NATO od Srbije udaljen tri godine

  U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...

Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?
Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?

Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

2025. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

UŽIVO
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti