Analize / Telefonska ili terenska istraživanja?

Sagovornici Demostata o pouzdanosti podataka dobijenim različitim načinima anketiranja

Srećko Mihailović: Nema boljih i lošijih rezultata sa stanovišta istraživača.  Samo naručilac može rezultate istraživanja oceniti kao „dobre“ ili „loše“. Demostatovo testiranje je pokazalo da sami ispitanici blagu prednost daju terenskim anketama 

Zoran Pavlović: Podaci prikupljeni na jedan ili drugi način retko se  mogu uporediti. Morali bismo da imamo dva identična istraživanja koja se razlikuju jedino u tome na koji način su podaci prikupljeni, pa bismo onda njihovim poređenjem nešto mogli zaključiti, a tu situaciju faktički nikada nemamo

Telefonska ili terenska istraživanja?

Analize / Telefonska ili terenska istraživanja?

Sagovornici Demostata o pouzdanosti podataka dobijenim različitim načinima anketiranja

Srećko Mihailović: Nema boljih i lošijih rezultata sa stanovišta istraživača.  Samo naručilac može rezultate istraživanja oceniti kao „dobre“ ili „loše“. Demostatovo testiranje je pokazalo da sami ispitanici blagu prednost daju terenskim anketama 

Zoran Pavlović: Podaci prikupljeni na jedan ili drugi način retko se  mogu uporediti. Morali bismo da imamo dva identična istraživanja koja se razlikuju jedino u tome na koji način su podaci prikupljeni, pa bismo onda njihovim poređenjem nešto mogli zaključiti, a tu situaciju faktički nikada nemamo

autor teksta
Snežana Čelić | Demostat | Beograd 4. Feb 2022 | Analize

Anketiranje je samo faza u složenom istraživačkom procesu u kojoj se ispitanicima  usmeno ili pismeno postavljaju  pitanja i prikupljaju podaci o njihovim stavovima. Terensko istraživanje je metod u kojem anketari na terenu, po unapred datim kvotama, intervjuišu ispitanike licem u lice, što  obuhvata i verbalnu i neverbalnu komunikaciju, zbog  čega se nekada navodi da je najprodornije i najproduktivnije. Razvojem tehnike ovo ispitivanje je počelo da se menja. Prva modifikacija je takozvana „telefonska anketa“, mada je to stvarno intervju, da bi se danas ostvarivala ispitivanja uz korišćenje računara i interneta odnosno srodnih sistema.

Javnost, pa i naručioci istraživanja često dobijene rezultate tumače u zavisnosti od toga na koji način su prikupljeni podaci, pri čemu neki više veruju terenskom, a drugima se anketiranje telefonom čini pouzdanijim.  Stručnjaci nijednu od ovih metoda  ne smatraju pouzdanijom od druge

Srećko Mihailović, glavni istraživač Demostata, kaže da nema boljih i lošijih rezultata telefonskih anketa ili terenskih istraživanja ili bilo kojih drugih empirijskih istraživanja sa stanovišta istraživača i da samo naručilac istraživanja može rezultate istraživanja oceniti kao „dobre“ ili „loše“.

- U Srbiji je telefonska anketa, a još više „poštanska“ i neki tipovi internet anketa, lošija procedura  prikupljanja podataka u odnosu na neposredni lični intervju, pre svega zbog visoke stope neodgovora. Radi se o tome što je kod telefonske i drugih pomenutih anketa, veoma veliko odbijanje ankete od strane uzorkovanih ispitanika, češće je neuspostavljanje kontakta sa ispitanikom, kao i prekidanje ankete od strane ispitanika… - navodi Mihajlović i dodaje:

- U Demostatu se pridržavamo sledećih, internih pravila: Kod mrežnih onlajn anketa broj odgovora iznad tri odsto je dobar rezultat, kod telefonskih anketa sve iznad 15 odsto je dobar rezultat, kod neposrednog ličnog intervjua dobar rezultat je samo ako je prihvatanje ankete iznad 80 odsto - sve ispod toga je neprihvatljivo.  Profesionalna obaveza istraživača je da naručiocu ukaže na slabe strane procedure na kojoj insistira naručilac (jer je ta proceura jeftinija), pa i da odustane u slučajevima kada prihvatanje „jeftinije“ procedure dolazi u sukob sa profesionalnom etikom – naglašava Mihailović pri čemu ne smatra prihvatljivim bezgranično poverenje u poststratifikaciju uzorka kao i da  se  velika podbacivanja u realizaciji uzorka  dešavaju kod telefonskih anketa koje je se ne mogu otkloniti visokim ponderima; statistički da, ali etički ne.

- Ako reprezentativnost uzorka „traži“ da u realizovanom uzorku imate oko 14 odsto mladih ljudi, a vi imate pet odsto, tu nikakav ponder ne pomaže, ma koliko vi reprezentativnost postizali veštački, ponderisanjem. Loše realizovan uzorak  ostaje loš uzorak.

Mihailović navodi da je Demostat testirao odnos ispitanika prema telefonskim i takozvanim terenskim anketama  da se tom prilikom pokazalo da  ove druge imaju kod ispitanika znatnu prednost.

Zoran Pavlović, profesor na Filozofskom fakultetu u Beogradu, navodi da telefonsko ili terensko anketiranje imaju neke svoje dobro poznate prednosti i mane i prosto mogu biti primerenije i, što je često i najvažnije, prijemčivije u nekim okolnostima, te se i podaci prikupljeni na jedan ili drugi način retko mogu uporediti, niti za tim ima bilo kakve potrebe.

Da bismo na ovo pitanje odgovorili, morali bismo da imamo dva identična istraživanja koja se razlikuju jedino u tome na koji način su podaci prikupljeni, pa bismo onda njihovim poređenjem nešto mogli zaključiti. Tu situaciju faktički nikada nemamo.

U načelnom smislu, da li će neki podaci biti dobri ili ne, ne zavisi od načina njihovog prikupljanja, već od toga da li je anketiranje obavljeno u skladu sa svim nužnim metodološkim standardima koji garantuju kvalitet prikupljenih podataka, pre svega reprezentativnost uzorka. Od jednake je važnosti imati u vidu ograničenja koja prikupljanje podataka na jedan ili drugi način ima i svest o tome na kakvu populaciju se podaci mogu uopštiti. Ako se anketiranje obavlja telefonski, populacija o kojoj se u toj situaciji zaključuje su svi korisnici telefona te se i bilo kakvi zaključci koji se na osnovu istraživanja izvode mogu ticati samo i jedino korisnika telefona. Odatle proizilazi i možda suštinska razlika dva vida istraživanja koja se tiče toga koga reprezentuju ispitanici koji učestvuju u telefonskim i terenskim istraživanjima. Ali, to i dalje ne znači da su jedni podaci bolji ili gori, već samo da postoje različite ograde u pogledu toga šta na osnovu istraživanja možemo zaključiti. "Bolje" je, drugim rečima, ono istraživanje koje je, prema metodološkim standardima, "bolje" realizovano.

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

Analize
Srbija plodno tle za strani propagandni uticaj
Srbija plodno tle za strani propagandni uticaj

Najviše stranog propagandnog uticaja koji je širen u našoj ...

Predsednički izbori u Americi: Odlučuju kolebljivi u kolebljivim državama
Predsednički izbori u Americi: Odlučuju kolebljivi u kolebljivim državama

Najnovije ankete predstojećih američkih predsedničkih izbora pokazuju veoma n...

Da li je Guterešova poseta Kazanju prepuštena na milost i nemilost ruske propagande?
Da li je Guterešova poseta Kazanju prepuštena na milost i nemilost ruske propagande?

Prenosimo analizu Robert Lansing Instituta povodom Guterešove odluke da s...

Ekonomska, pa politička zajednica?
Ekonomska, pa politička zajednica?

Na desetom samitu Berlinskog procesa, održanom 14. oktobra u Berlinu ove godine...

Šta donose novi zakoni o kladionicama?
Šta donose novi zakoni o kladionicama?

Javne ličnosti poput glumaca, političara, sportista, influensera i svih drugih...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

NATO od Srbije udaljen tri godine
NATO od Srbije udaljen tri godine

  U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?
Gde u Evropi ima litijuma i zašto se ne eksploatiše?

Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...

2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

UŽIVO
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti