Zašto kasni izgradnja Koridora ( 2. Deo)

Nedostatak stategije izgradnje putne mreže izaziva kašnjenja

Dok se kapitalni saobraćajni projekti u Evropi realizuju za oko tri godine u Srbiji se auto-putevi grade i punih deset

Zašto kasni izgradnja  Koridora ( 2. Deo)

Zašto kasni izgradnja Koridora ( 2. Deo)

Nedostatak stategije izgradnje putne mreže izaziva kašnjenja

Dok se kapitalni saobraćajni projekti u Evropi realizuju za oko tri godine u Srbiji se auto-putevi grade i punih deset

autor teksta
Gojko Vlaović | Demostat | Beograd 23. Aug 2018 | Analize

*  Stručna javnost u Srbiji smatra da na nedopustivu sporost kada je reč i izgradnji auto-puteva utiče niz faktora

*  Veliki problem predstavlja to što izgradnju auto-puteva ne prati i na vreme pripremljena i detaljna projektna dokumentacija koja predstavlja srž posla u građevinarstvu

* Pojavio se problem manjka šljunka na deonici Obrenovac - Ub na Koridoru 11 

-  Iako izgradnja kapitalnih saobraćajnih infrastrukturnih projekata u Evropi u proseku traje ne više od tri godine, za slične poduhvate u Srbiji potrebno je između osam do 10 godina. Stručna javnost u Srbiji smatra da na nedopustivu sporost kada je reč i izgradnji auto-puteva utiče niz faktora ali da je svakako najvažniji taj što u našoj zemlji ne postoji jasna i precizna strategija realizacije takvih projekata.

U slučaju brze i efikasne sanacije urušenog potpornog zida u Grdeličkoj klisuri, izgradnja Koridora 10 kroz Srbiju trebalo bi da se okonča do kraja ove godine, što znači čak 10 godina nakon što je taj poduhvat započet. Rok za završetak Koridora 11 pak je 2021. godina i u slučaju da  bude ispoštovan izgradnja tog važnog putnog pravca kroz Srbiju trajaće punih osam godina s obzirom da je projekat započet još 2013. Sa druge strane, primera radi zgradnja kapitalnog auto-puta Zagreb - Split, projekta koji se može meriti sa veličinom i značajem Koridora 10 i 11, započeta 2002. završena je za svega tri godine.

Takođe, poslednja deonica auto-puta Tirana - Priština svečano je otvorena 26.novembra 2013. godine. Izgradnja tog auto-puta sa četiri trake dugačkog 137 kilometara koštala je dve milijarde evra a završena je za tri godine. Kad se sagledaju svi navedeni primeri iz inostranstva nameće se logičan    zaključak da izgradnja Koridora 10 i 11 kroz Srbiju traje zaista predugo.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu ističe za Demostat da postoji više razloga za to što je Srbiji potrebno znatno više vremena nego komšijama za sprovođenje takvih infrastrukturnih projekata u saobraćaju. - Osnovni razlog je svakako odsustvo bilo kakve strategije kada je reč o izgradnji saobraćajne infrastrukture. Drugim rečima ništa se ne radi dugoročno na tom planu i promišljanje i planiranje se praktikuje samo do isteka mandata vlade i resornog ministarstva.

Umesto da se uradi dugoročna strategija koja bi omogućila da se radovi nastave bez bilo kakvih problema kada dođe do promene vlasti to se u Srbiji ne dešava. Umesto toga, počinje se sve iz početka. Kada se na takav nakaradan način pristupi izgradnji saobraćajne ili bilo koje druge infrastrukture ne treba ni da čudi što se u Srbiji auto-putevi grade presporo i traljavo - navodi naš sagovornik.

Prema njegovim rečima veliki problem predstavlja što izgradnju auto-puteva ne prati i na vreme pripremljena i detaljna projektna dokumentacija koja predstavlja srž posla u građevinarstvu.

- Na tom planu se kod nas kasni, stalno dolazi do nekih grešaka i loših proračuna, što dovodi do ponavljanja posla, dodatnih rokova a sve to neminovno izaziva gubljenje vremena odnosno probijanje zadatih rokova u kojima bi radovi trebalo da se okončaju. Sasvim je jasno  da je problem i to što Srbija ima sve manji broj stručnjaka kada je reč građevinskim preduzećima koja bi trebalo da realizuju izgradnju putne infrastukture.

- Stari cenjeni eksperti odlaze u penziju, novih nema, naša građevinska operativa je sve skromnijih mogućnosti i kada je reč o tehnici ali i ljudima za sprovođenje sve zahtevnijih građevinskih projekata u oblasti saobraćaja. To je i razlog što delikatnije i sveobuhvatnije poslove na izgradnji putne mreže u Srbiji obavljaju strane a ne naše firme - objašnjava Savić. Prema njegovim rečima da bi se saobraćajna infrastruktura u Srbiji gradila na adekvatan i kvalitetan način neophodno je obezbediti kontinuitet na tom planu a to je nemoguće bez osmišljavanja dugoročne strategije izgradnje svih kapitalnih saobraćajnica.

- Dok se god bude radilo kratkoročno do isteka mandata vlade suočavaćemo se sa ovakvim problemima. Potrebno je obezbediti da i nakon promene vlasti nova vlada koja dođe ima takvu strategiju razvoja saobraćajne infrastrukture da može bez problema da završi započete radove i otpočne nove. Primer kako se to pravilno radi je Hrvatska. Oni su se veoma jasno operedelili koje su im saobraćajnice potrebne i odlučili da ih grade i razvijaju. A ono što je najvažnije u celom tom procesu je da su razvili adekvatnu i plodotvornu strategiju koja je omogućila da se radovi na kapitalnim saobraćajnicama u Hrvatskoj nastave i okončaju iako je došlo do promene vlasti. To kod nas, bar dosad na žalost nije bio slučaj - ističe Savić.

Naš sagovornik nije optimista da će i prolongirani rokovi za završetak Koridora 10 i 11 biti ispoštovani, naročito posle najnovijeg rušenja potpornog zida na Koridoru 10 u Grdeličkoj klisuri.

- Veliko je pitanje da li će se i Koridor 11 završiti do 2021. godine kako je predviđeno. Naime, prema informacijama koje imam pojavio se problem manjka šljunka na deonici Obrenovac - Ub. Sada se postavlja pitanje kako će taj nedostatak šljunka biti nadoknađen. Da li će se vaditi iz reke Save ili će se pribaviti na neki drugi način preostaje da se vidi. Ali ono što svakako moramo da zaključimo u ovom trenutku je da postoji ozbiljna bojazan da zbog tog problema rok neće biti ispunjen - naglašava Savić.

Kada je reč o Koridoru 10, planirano je da svi radovi budu okončani do kraja godine. Faktički, ostalo je da se obave još neki radovi na trasi kroz Grdeličku klisuru. Taj procenat radova je manji od 10 odsto međutim pojavio se novi problem zbog urušavanja potpornog zida. Do toga je došlo po treći put uzastopno u proteklih pet meseci.  Poslednji u nizu tih incidenata desio se 19.avgusta kada se deo potpornog zida na Koridoru 10 opet srušio. Tom prilikom je došlo do oštećenja potporne konstrukcije i destabilizacije dela zaštitne kosine u dužini od 50 metara ispred tunela "Predejane".

Ukupna dužina kosine je 725 metara a ona se nalazi na deonici Gornje Polje – Caričina dolina, ispred tunela "Predejane". Građevinska inspekcija je obišla teren, a na licu mesta održani su i hitni sastanci svih nadležnih učesnika u projektu izvođača, nadzornog organa, investitora, projektanta i drugih učesnika, kako bi se utvrdili tačni uzroci obrušavanja potpornog zida i bile donete hitne mere sanacije.

Radovi na tom delu trase Koridora 10 nastavljaju se i pored neophodne sanacije tog dela gradilišta,  Stepen fizičke realizacije na toj deonici dostigao 90,5 procenata izvedenih radova. Izvođač radova na tom potezu je španska kompanija Azvi, a  stručni nadzor vrši konzorcijum "Louis Berger i Egnatia Odos". Izvođenje radova finansira Evropska Investiciona banka. Inače,  prvi rok u kome je Koridor 10 trebalo da bude završen, a obećanje je dao tadašnji ministar infrastrukture Milutnin Mrkonjić, bio je 2014. godina. To obećanje kao što je poznato nije ispunjeno. Kasnije je ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović izjavila da će Koridor 10 biti završen do kraja februara 2018. godine ali  to se nije desilo nakon čega je dala novi rok do kraja tekuće godine.  Izgradnja Koridora 10 kroz Srbiju inače počela je još 2008. godine.

Kako tvrde nadležni u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Koridor 10, kao i deonice Obrenovac - Ub i Lajkovac - Ljig na Koridoru 11. trebalo bi da budu završene do kraja ove godine. U slučaju da se to ostvari kako je i obećano radovi na Koridoru 11  nastavljaju se od 1.marta sledeće godine na deonici od Preljine do Požege koja bi trebalo da bude završena 2021. a do kraja sledeće godine bi trebalo da se okonča i izgradnja deonice od Surčina do Obrenovca. Sve te radove izvodi kineska kompanija "Šandong haj spid".  U ovom trenutku je neizvesno kada će početi radovi na deonici od Požege do Boljana, odnosno granice sa Crnom Gorom s obzirom da je reč o finansijski veoma zahtevnom projektu vrednom između 1,2 i 1,7 milijardi evra. Kašnjenje je prisutno i u izgradnji Koridora 11. Tako je svojevremeno najavljeno da će radovi na dve deonice Koridora 11 koje gradi kineska kompanija "Šandong haj spid" biti završeni do kraja prošle godine što nije ostvareno. Do toga nije moglo da dođe zbog toga što je na dve deonice, od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, koje je trebalo da budu završene tokom novembra, urađeno  tek oko 75 odsto posla. Podsetimo, Kinezi su pripremne radove na Koridoru 11 započeli krajem 2013. godine.

 

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

demostat komentari

Joca

Hvala sns-u i Vucicu za ovaj pakao sto nam je svima ostavio i sto moramo da placamo njegove bahate nesposobne diletante koji se bave izgradnjom autoputeva. 23. Aug 2018
Analize
Dva Aleksandra i drugi kandidati
Dva Aleksandra i drugi kandidati

I dalje su u igri dve oprečne procene u vezi srpskih izbora 2022. Jedna, zastup...

Trampove izgubljene iluzije
Trampove izgubljene iluzije

Od kako je ušao u politiku Donald Tramp je bio u prednosti nad drugima:...

Mirna primopredaja vlasti
Mirna primopredaja vlasti

Neredi na Kapitol hilu ranili su srce američkog političkog uređenja: mirnu pr...

Evropa bez Velike Britanije
Evropa bez Velike Britanije

Velika Britanija i Evropska unija su potpisale sporazum o razvodu nakon četir...

Predsednik i patrijarh
Predsednik i patrijarh

Posle dužeg vremena pokrenut je novi dnevni list (Objektiv), a i novi informati...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

Makronov plan za Evropu
Makronov plan za Evropu

„Evropa je suviše slaba, suviše spora, suviše nedelat...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Tajni pregovori Vučića i Tačija: Politika "dila"
Tajni pregovori Vučića i Tačija: Politika "dila"

 „Mi smo ti koji smo od „zmije” napravili  „uz...

2021. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

Izrada sajta Creative Web

Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti