Kompanija Tesla Ilona Maska, ove godine počinje industrijsku preradu litijuma u novoj fabrici u Teksasu, ali tek ako u sušnom području gde je izgrađena, reši problem vode neophodne u proizvodnji
Iako ima prilično čvrste ugovore sa velikim proizvođačima sirovina i baterija, vlasnik Tesle Ilon Mask rešio je da se osloni i na sopstvenu proizvodnju
Iako projekat izaziva zabrinutost zbog vode, lokalni zvaničnici ne pružaju previše otpora, jer se očekuje da će proizvodnja doneti oko 250 stalnih radnih mesta sa prosečnim platom od 80.000 dolara, što je znatno više od lokalnog proseka.
Kompanija Tesla Ilona Maska, ove godine počinje industrijsku preradu litijuma u novoj fabrici u Teksasu, ali tek ako u sušnom području gde je izgrađena, reši problem vode neophodne u proizvodnji
Iako ima prilično čvrste ugovore sa velikim proizvođačima sirovina i baterija, vlasnik Tesle Ilon Mask rešio je da se osloni i na sopstvenu proizvodnju
Iako projekat izaziva zabrinutost zbog vode, lokalni zvaničnici ne pružaju previše otpora, jer se očekuje da će proizvodnja doneti oko 250 stalnih radnih mesta sa prosečnim platom od 80.000 dolara, što je znatno više od lokalnog proseka.
U okolini gradića Robstaun, oko 30 kilometara od Korpus Hristija, u Teksasu - području toliko sušnom da lokalna kompanija za vodosnabdevanje deli tajmere za tuširanje na utakmicama srednjoškolskog fudbala - najbogatiji čovek na svetu privodi kraju izgradnju fabrike za preradu litijuma koja bi mogla da troši i do 30 miliona litara dnevno, objavio je na početku ove godine američki Bloomberg. U retkoj javnoj objavi o ovom projektu vrednom milijardu dolara, kompanija Tesla Inc. je u decembru najavila da započinje testiranje procesa prerade litijuma u novoj fabrici a početak industrijske proizvodnje planiran je u ovoj godini.
Ali, Tesla još uvek nema ugovor za vodu potrebnu za rad postrojenja, što predstavlja prepreku za Maskov cilj u tom delu Amerike, da litijum pretvori u hemijske proizvode koji se koriste u proizvodnji baterija za električna vozila, navodi dalje Bloomberg.
Naime, stanovnici ovog teksaškog gradića brinu da zbog projekta neće imati dovoljno vode za osnovne potrebe, a kamoli za snabdevanje velike fabrike. Tesla je 2022. procenila da će joj biti potrebno 1,5 miliona litara vode dnevno (400.000 galona) za rad fabrike litijuma, a da bi na vrhuncu proizvodnje ta količina mogla da se udvostruči. Međutim, sada kad je pokretanje pogona na pragu, ispostavlja se da će biti neophodno čak 30 miliona litara na dan. Do tog podatka je Bloomberg došao putem zahteva za pristup javnim informacijama podnetog Upravi za vodu Južnog Teksasa. Ta uprava kontroliše vodosnabdevanje, ali o uslovima i ceni Tesla treba da sklopi ugovor sa kompanijom Nueces Water Supply Corp.
Foto: Printscreen Youtube (Joe Tegtmeyer)
U ovom trenutku teško je proceniti kakav bi uticaj Teslina fabrika mogla imati na lokalne zalihe vode. Prosečna američka porodica koristi nešto više od hiljadu litara dnevno, podatak je tamošnje Agencije za zaštitu životne sredine. Gradić u kome Mask otvara fabriku litijuma, 2023. je imao 3.804 domaćinstva koji dnevno koriste ukupno 4,2 miliona litara, što znači da bi Tesla koristio osam puta više vode nego što ukupno koriste domaćinstva u tom gradu.
U ovom sušnom delu Južnog Teksasa, poznatom po plažama i energiji, situacija sa vodom postala je još gora od kada je Tesla započeo izgradnju fabrike u maju 2023. godine. Status suše u ovom području nedavno je podignut na treći nivo sa oznakom “hitan”. To podrazumeva ograničenje neesencijalne potrošnje poput pranja automobila i zalivanja travnjaka.
„Govore nam da se kraće tuširamo i zatvaramo slavinu dok peremo zube“, rekla je Mari Lusio, stanovnica obližnjeg naselja Lost Creek. Ona je zabrinuta da postojeći vodovodni sistemi neće moći da izdrže dodatnu potražnju, poput one koju bi generisala Teslina fabrika. „Nismo opremljeni za ovakvu industriju”, rekla je ona a prenosi Bloomberg.
I pored toga što ugovor za vodu još nije zaključen, Tesla je nastavio sa radovima. U svom prepoznatljivom stilu, Mask je gurao izgradnju druge infrastrukture i prošlog meseca je, uz kritiku regulative koja usporava projekte, zajednici predstavio projekat. Njegov politički saveznik, novoizabrani predsednik Donald Tramp, nedavno je predložio da svaki investitor koji uloži milijardu dolara u SAD treba da dobije ubrzane dozvole i odobrenje. A Mask, koji je upravo toliko uložio u ovaj projekat, podržao je predlog objavom, uz američku zastavu, raketu i reči: „Ovo je sjajno”.
Fabrika se nalazi u nekorporativnom delu okruga Nueces, što znači manje pravila i nadzora u poređenju sa većim gradovima. Iako projekat izaziva zabrinutost zbog vode, lokalni zvaničnici ne pružaju previše otpora, jer se očekuje da će proizvodnja doneti oko 250 stalnih radnih mesta sa prosečnim platom od 80.000 dolara, što je znatno više od lokalnog proseka.
Komesari okruga 2022. godine su glasali da se lokacija fabrike proglasi zonom za reinvestiranje poreza, što znači da se deo prikupljenih poreza koristi za razvoj infrastrukture u toj oblasti. Iste godine, okrug Robstauna odobrio je produženje poreskih olakšica za fabriku.
U decembru, Uprava za vodu Južnog Teksasa usvojila je infrastrukturni sporazum koji omogućava kompaniji Nueces Water Supply prodaju prava na cevovode koji su Tesli potrebni za obezbeđivanje vode. To je bio jedan od glavnih problema. Time je poslat signal da će se postići dogovor o snabdevanju. Na sastanku prošlog meseca, upravni odbor kompanije Nueces Water Supply ovlastio je rukovodstvo da preduzme „sve neophodne radnje“ kako bi postigao dogovor za snabdevanje Tesle potrebnom količinom vode.
Inače, ta fabrika deo je šireg napora kompanije da otkloni uska grla i izgradi snažniji domaći lanac snabdevanja ključnim sirovinama potrebnim za izradu baterija koje se ugrađuju u njegov finalni proizvod – električne automobile. Iako ima prilično čvrste ugovore sa velikim proizvođačima sirovina i baterija, vlasnik Tesle Ilon Mask rešio je da se osloni i na sopstvenu proizvodnju. Osim najvrednijeg ulaganja u gigafabriku i proizvodnju baterija u opusu mu je i rafinerija litijuma. Njemu ali i ostalim proizvođačima električnih vozila, na ruku idu i kretanja na tržištu metala, jer je posle istorijskog rasta, krajem 2023. usledio pad cena što je nastavljeno i tokom prošle godine.
Cene drugih ključnih metala potrebnih za proizvodnju baterija su takođe smanjene pošto je rast prodaje električnih vozila opao na većini globalnih tržišta zbog ekonomske neizvesnosti i većih kamat, objavio je portal Investing News Network (INN). Prema istraživanju Goldman Sachsa, troškovi baterija za električna vozila rekordno su niski i predviđa se da će do kraja 2025. u odnosu na stanje iu 2023. pasti za oko 40 odsto. INN ocenjuje da je Mask izgledao kao da mu je laknulo kada je video da su cene metala potrebnih za baterije pale, jer će cene električna vozila približiti paritetu troškova sa vozilima na motor sa unutrašnjim sagorevanjem. To će dovesti do šireg usvajanja i povećane potražnje, navodi portal i dodaje da je za izvršnog direktora Tesle, Ilona Maska, “naročito litijum bio na prvom mestu” zbog čega njegovi projekti u Teksasu nisu iznenađenje.
Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.
U okolini gradića Robstaun, oko 30 kilometara od Korpus Hristija, u Teksasu - p...
Savetodavni referendum je jedna reciklirana ideja koju je predsednik Aleksandar ...
Ambasador Ukrajine u Srbiji, Volodimir Tolkač, u emisiji Pola sata Demostata go...
U narednih mesec dana Republička komisija za zaštitu prava u postupcima ...
Promena tehnologije u proizvodnji energije jedini je način da se smanji emisija...
Plate zaposlenih u Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...
U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...
Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...
Cilj EU je jasan – neophodno je smanjiti zavisnost Evrope od Kine kada je ...
U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...
2025. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.