srpski english

U fokusu / Nedostatak radne snage i rđavi izvođači razlog probijanja rokova

Iako su radovi na rekonstrukciji puta Čačak – Užice startovali pre više od dve godine i dalje nisu završeni a vozači nezadovoljni zbog gužvi.

Nedostatak radne snage i rđavi izvođači razlog probijanja rokova

U fokusu / Nedostatak radne snage i rđavi izvođači razlog probijanja rokova

Iako su radovi na rekonstrukciji puta Čačak – Užice startovali pre više od dve godine i dalje nisu završeni a vozači nezadovoljni zbog gužvi.

autor teksta
Gojko Vlaović | Demostat | Beograd 6. May 2020 | U fokusu
  • Ako govorimo o razlozima zbog kojih se na rehabilitaciji ove deonice puta od Čačka do Užica radi tako sporo, odnosno sa velikim kašnjenjem u odnosu na zadate rokove treba ih tražiti u onima koji sprovode taj posao ali i u lokalnim samoupravama

  • Očekivani završetak radova na deonici u novom terminu je septembar ove godine a radova na poddeonici Sevojno – Užice 30.maj

Pored toga što radovi na rehabilitaciji državnog puta između Čačka i Užica stvaraju nepregledne kolone i višečasovne zastoje vozače koji putuju tom deonicom veoma iritira i činjenica da su oni započeti pre više od dve godine a da su dosad probijena dva roka predviđena za njihov završetak. Iako nadležni očekuju da će ova deonica kompletno biti završena u septembru nakon čega će zastoji u saobraćaju biti eliminisani, stučna javnost smatra da ni taj rok neće biti ispoštovan.

Eksperti koje je kontaktirao Demostat objašnjavaju da je do velikog kašnjenja  došlo zbog nedostatka radne snage kao i neodgovornosti i nestručnosti onih koji izvode radove.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže za Demostat da se veoma često vozi tom deonicom i ističe da dugotrajna čekanja smetaju vozačima a da na osnovu onoga što se može videti na toj deonici teško je poverovati da će radovi u potpunosti biti završeni već u septembru.

Apsolutno sumnjam u takvu mogućnost. Često se vozim tom deonicom i svedok sam kakva je situacija i imam uvid u tempo kojim se radovi odvijaju. Na osnovu toga tvrdim da  radovi do septembra neće biti okončani. Ako pak govorimo o razlozima zbog kojih se na rehabilitaciji ove deonice puta od Čačka do Užica radi tako sporo, odnosno sa velikim kašnjenjem u odnosu na zadate rokove treba ih tražiti u onima koji sprovode taj posao ali i u lokalnim samoupravama – navodi naš sagovornik. 

Ljubodrag Savić/Foto: Medija centar Beograd

Prema njegovim rečima, osnovni problem je akutni nedostatak radne snage čak i one nekvalifikovane. - Nedostatak ljudstva najviše utiče na sporost u izvođenju radova i probijanju rokova. Ne samo da u Srbiji nema dovoljno kvalifikovanih građevinskih radnika jer je veliki broj njih trbuhom za kruhom otišao u inostranstvo već nema ni nekvalifikovane radne snage. U kraju u kome se renovira put o kome govorimo lokalno stanovništvo je zainteresovano za angažman kod izvođača radova samo u onim trenucima kada mu to odgovara. Istog trenutka kada počnu sezonski poljoprivredni radovi, primera radi oko malina ili neki drugi, tih radnika koji se istovremeno bave i poljoprivredom na renoviranju puta više nema. Izvođač radova se onda suočava ne samo sa problemom da stalno mora da obučava novu radnu snagu već i sa tim da je nema dovoljno. Potpuno isti  slučaj po tom pitanju je bez obzira da li radove na putu izvodi domaća ili strana kompanija. Dovoljno radne snage jednostavno nema – ističe Savić. On dodaje da je drugi razlog zbog čega se radovi na ovoj deonici odvijaju presporo ponašanje lokalnih samouprava. – Pretpostavljam da postoji i taj, istini za volju daleko manje značajan razlog, zbog koga kasne radovi na rekonstrukcije državnog puta između Čačka i Užica. Jednostavno, lokalnim samoupravama kao da odgovara situacija da se na toj deonici puta nešto „čeprka“, da se stalno nešto radi. Na taj način lokalne samouprave žele da poruče javnosti da nešto rade, da se nečim bave u javnom interesu i jednostavno tolerišu to što se završetak rekonstrukcije ovog posla odlaže u nedogled. Shodno svemu tome ni malo nisam optimista i ne očekujem da će posao rekonstrukcije puta od Čačka do Užica biti završen u dogledno vreme. Trenutna situacije je takva da sam jednom prilikom čekao satima da kolona u kojoj se nalazio moj automobil bude propuštena a drugom prilikom sam na ovoj deonici do Zlatibora šest ili sedam puta morao da se zaustavim kao i drugi vozači koji su putovali u tom pravcu zbog radova koji su se izvodili a vozila su puštana naizmenično iz jednog i drugog pravca posle dugačkog čekanja – navodi naš sagovornik.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije kaže za Demostat da je generalno gledano problem sa radovima na izgradnji i rekonstrukciji puteva u Srbiji to što se deonice rade parcijalno a ne u kontinuitetu kao celina. 

Goran Rodić/Foto: Printscreen N1

Osnovni problem je taj što poslove kao što je rekonstrukcija puteva ne radi jedna firma, odnosno nadležni ne dodele celokupan posao jednom preduzeću koje bi ga koordiniralo i vodilo glavnu reč. Umesto da različite deonice rade različite građevinske firme trebalo bi radove centralizovati pod vođstvom jednog preduzeća. Na taj način bi se radovi odvijali pod jedinstvenim standardima i bili bi znatno efikasniji i rokovi bi mogli da se ispoštuju. Ovako je sve podeljeno na deonice koje rade različiti izvođači pa to veoma često izaziva probijanje rokova. Jedini segment u građevinarstvu koji iziskuje puno vremena predstavlja eksproprijacija zemljišta potrebnog da bi se radovi izveli.Ako su projekat i priprema dobro urađeni onda se posao odvija rutinski i po planu, bez kašnjenja – ističe naš sagovornik. On dodaje da je epidemija korona virusa jasno pokazala da je za državu najisplativije i najbezbednije da putarske poslove poverava domaćim preduzećima koja raspolažu sa potrebnom opremom i kadrovima kao i iskustvima u građevinskim radovima na našim putevima.

U Javnom preduzeću „Putevi Srbije“ pod čijom ingerencijom se odvija rekonstrukcija ove deonice objašnjavaju da se radovi od Pakovraće (Mirkovice) do Užica u dužini od 37 kilometara izvode u okviru Projekta rehabilitacije puteva i unapređenja bezbednosti saobraćaja koji se finansira iz zajma Svetske banke. 

Ugovor je najpre potpisan u drugoj polovini 2017. godine sa preduzećem MBA „Ratko Mitrović Niskogradnja“ koje je bilo najpovoljniji ponuđač. Predviđeni rok završetka radova po ugovoru bio je mart 2019. godine. Izvođač je radove počeo u aprilu ali su se oni odvijali veoma niskim intenzitetom. Do kraja septembra 2018. godine izvođač je realizovao samo 15 odsto radova iako je proteklo 70 odsto ugovorenog vremena. Ugovor sa njim je raskinut polovinom oktobra 2018. godine – kažu u JP „Putevi Srbije“.

Nadležni u tom preduzeću ističu da je za izvođenje preostalih radova na toj deonici angažovana firma Strabag sa kojom je potpisan ugovor 24.maja prošle godine. Ugovoreni rok završetka radova bio je 8.mart ove godine. - S obzirom na niz nepredviđenih i otežavajućih okolnosti, između ostalog i nekvalitetno izvedenih radova od strane prethodnog izvođača, radovi nisu završeni do predviđenog roka. Shodno trenutnoj situaciji, izvođač je zatražio da se rok za završetak radova produži zbog uticaja više sle odnosno epidemije, to jest vanrednog stanja sa nepoznatim rokom trajanja. Očekivani završetak radova u novom terminu je septembar ove godine – ističu u JP „Putevi Srbije“ i dodaju da je Strabag intenzivirao radove uprkos pandemiji i da radi punim kapacitetom. Kako tvrde u „Putevima Srbije“ očekivani završetak radova na poddeonici Sevojno – Užice je 30.maj. Ugovorena vrednost radova za koje je Strabag angažovan iznosi 1.276.174.158 dinara. 

Inače, Srbija je početkom novembra 2017. godine od Svetske banke dobila zajam od 119 miliona dolara za Program unapređenja efikasnosti i održivosti infrastrukture u okviru koje se radi i na deonici puta od Čačka do Užica.

Komentari

Poštovani pre kontaktiranja najljubaznije vas molimo da se upoznate sa našom politikom o privatnosti.

U fokusu
Đukić Dejanović: Vaspitna funkcija škole je ispod optimuma
Đukić Dejanović: Vaspitna funkcija škole je ispod optimuma

Od masakra u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar", koji se dogodio 3. maja...

Ambasador Ferguson: Važno je da slušamo i poštujemo jedni druge
Ambasador Ferguson: Važno je da slušamo i poštujemo jedni druge

Ambasador Ferguson ističe da je Ujedinjeno Kraljevstvo na trećem mestu i kada ...

Rusi primoravali građane Ukrajine da glasaju na predsedničkim izborima
Rusi primoravali građane Ukrajine da glasaju na predsedničkim izborima

Pobedom na predsedničkim izborima, Vladimir Putin je produžio svoju vladavinu ...

Nataša Miljković: RTS od svojih gledalaca vešto skriva suštinske probleme
Nataša Miljković: RTS od svojih gledalaca vešto skriva suštinske probleme

Između dva pola medija, onih koji su, kako nezavisni i onih koji su provladini,...

Nelegitimni i nelegalni izbori u okupiranim oblastima
Nelegitimni i nelegalni izbori u okupiranim oblastima

Vlasti koje je Moskva instalirala na okupiranim teritorijama Ukrajine otvorile s...

demostav
NAJČITANIJE
Ko koliko zarađuje u Evropi
Ko koliko zarađuje u Evropi

Plate  zaposlenih u  Srbiji među najnižima u regionu i Evropi Prose...

NATO od Srbije udaljen tri godine
NATO od Srbije udaljen tri godine

  U svakom društvu, postoje teme koje se radije preskaču. Određen...

Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane
Albanija: Izbori na najvećoj evropskoj plantaži marihuane

Na ulice Tirane je 13. maja izašlo više desetina hiljada ljudi koj...

Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat
Predsednik Demokrata Crne Gore ekskluzivno za Demostat

  U junskom istraživanju crnogorskog Centra za demokratiju i ljudska pr...

Izgradnja autoputa Pakovraće - Požega do kraja godine pod znakom pitanja
Izgradnja autoputa Pakovraće - Požega do kraja godine pod znakom pitanja

* Pomeranje zadatih rokova za završetak deonice Preljina - Požega je u...

2024. Sva prava zadržana.
Zabranjeno je svako kopiranje sadržaja sajta.

UŽIVO
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.
Više informacija možete naći na našoj stranici Politika privatnosti